Chuckwagon

[Bilder] [Utrustning] [Recept]

Historia.

En chuckwagon är en vagn som följer med under boskapsdriften. Den kunde medföra praktiskt taget allt som 10 män behövde under ett halvårs färd över prärien.

Charles Goodnight var den boskapsbaron som 1866 byggde om en gammal armevagn till sina cowboys och därmed satte riktlinjerna som de flesta följer hur en chuckwagon skulle se ut.

Armevagnen var extra stor med kraftiga axlar av järn och extra lastutrymme byggdes under flaket. Utsidan nyttjades på ena sidan för en tunna, stor nog att rymma 2 dagars vattenförråd och på den andra sidan låg en tung tältduk som skydd mot sol och regn. Vagnen utrustades även med bågformade slanor så den kunde täckas av ett kapell.

Det som gjorde Goodnights vagn så unik var hans installation av ett matskåp. Skåpet var placerat högt bak i vagnen och en klaff på gångjärn kunde fällas ned. Klaffen hade ett rörligt ben, så nedfällt bildade det ett stort arbetsbord. Skåpet var som ett viktorianskt skrivbord, fullt med lådor och små utrymmen där kocken kunde stuva in alla förnödenheter han behövde under dagen. Goodnight monterade även ett extra låda bak under flaket för förvaring av tyngre pannor och grytor.

Allt skall med.

Det fanns små möjligheter att proviantera efter trailen så alla utrymmen måste utnytjas maximalt. Hur vagnen lastades kunde så klart variera men här följer en lista på hur det kunde se ut.

Lastutrymme under vagnen:

Bäddrullar, regnkläder, vagnskapell, corralrep, vapen och ammunition, lycktor och fotogen, axelfett, reservhjul, salt fläsk och färskt kött.

Stapelvaror inne i vagnen:

Säckar med orostade kaffebönor, mjöl, röda bönor, socker, salt, torkade äpplen, lök och potatis.

Verktygslådan:

Spade, yxa, brännjärn, hovslagarutrustning, rep, grytställ och reservkastruller.

Matskåp och lådor:

Matskåpet var till för att klara dagens behov och fylldes på från säckarna vartefter det behövdes. I övre lådraden finns mjöl, socker, torkad frukt och rostade kaffebönor.

Nästa rad hade röda bönor, en låda med tallrikar, koppar och bestick och den sista var en diverselåda med ricinolja, kalomel (kvicksilverklorur som användes som laxermedel och mot inälvsmask), bandage, nål och tråd samt rakkniv med strigel.

Hyllorna innehöll burkar och kärl med bland annat salt, ister, bakpulver, ättika, tugg- och rulltobak. En surdegskagge fanns alltid med då man inte använde jäst som i våra dagar.

Sedan var det tändstickor, melass, kaffepannan och självklart en flaska whisky som medicin, den var vanligtvis kocken extra rädd om för eget bruk. Skåpet under hade kastruller, grytor och grytkrokar. Kaffebönorna rostades över elden och på vagnens ena sida fanns en kaffekvarn monterad.

Denna konstruktion av vagn vart väldigt poppulär och många farmar- och armevagnar byggdes om av boskapslag över hela västern. Studebakerkompaniet som var en större vagnsmakare på den tiden, upptog en produktion av dessa "kokvagnar" och sålde dem till priset av 75 till 100 dollar styck.

Kocken var en viktig person för laget och vanligtvis hade han dubbel lön mot de vanliga kofösarna. Han hade stor respekt och det var inte lönt för de andra att försöka ta för sig själva av varorna. Kocken var den som gick upp först för att laga frukost och den sista i säng sedan disken var avklarad.

Vagnen var även hans sovplats så under de första veckorna fick han ligga ganska trångt då utrymmet var välfyllt av div säckar med förnödenheter.

Chuck Wagon Links: